Gokreclame en online bonussen

online gokbonus

Volgens de Kansspelcommissie vergokten de Belgen 616 miljoen euro in 2016. Uiteraard is bij dit getal geen rekening gehouden met illegale gokgelegenheden en -websites. De grootste groeimarkt blijkt online gokken te zijn, zowel op desktop computers als op tablets en smartphones.

Om mensen aan te zetten tot gokken speelt reclame een grote rol. Naast de klassieke reclamekanalen nemen online berichten en e-mails een belangrijke plaats in. Eens je een gokwebsite bezocht hebt kan je ongevraagd bestookt worden met verleidende mails waarin hoge bonussen beloofd worden, zoals bijvoorbeeld: "Speel voor 100 euro en krijg er een bonus van 200 euro bovenop". Effectief gaan gokken is dan nog één klik verwijderd...

Nieuwe wetgeving

Minister van justitie Geens wil daarom enkele beperkingen invoeren wat het aanbieden van kansspelen en gokreclame betreft. Zo komt er een vermindering van het aantal toegelaten wedkantoren en van gokautomaten in cafés. Steden en gemeenten zouden ook meer zeggenschap krijgen over gokgelegenheden op hun grondgebied.

Er komt een verbod op gokreclame bij sport- en jongerenprogramma's. Reclamespotjes mogen niet langer uitgezonden worden voor 20u en een reclameblok mag nog maar 1 gokreclame bevatten. Online aangeboden gokbonussen worden beperkt tot maximaal 275 euro (!) per maand, terwijl dat bedrag tot nu toe ongelimiteerd is. Deze bonussen zouden ook niet meer via mail mogen aangeboden worden. Gokreclame via mail zal ook niet meer mogen verzonden worden naar spelers die op de zwarte lijst staan.

Opinieonderzoek naar gokreclame en bonussen

Volgens de Gezinsbond en Testaankoop gaan de voorgestelde maatregelen echter niet ver genoeg. Zij pleiten voor een totaalverbod voor gokreclame, zoals dat reeds bestaat voor tabaksproducten. Op vraag van beide organisaties peilde de Belgische Vereniging voor Onderzoek en Expertise voor de Consumenten Organisaties (BV-OECO) onlangs bij meer dan 2.000 Belgen naar hun mening over gokreclame. De ondervraagde doelgroep was een representatieve staal van de bevolking en bevatte zowel niet-spelers, recreatieve gelegenheidsspelers (maximum 1 keer per maand) en intensieve spelers (meerdere keren per maand).

Opinies over gokken

Een meerderheid van Belgen is van mening dat er te veel gokgelegenheden zijn (bijna 70%), dat gokken geen goede zaak is (67%), dat gokken moet ontmoedigd worden (52%) en dat gokken niet altijd en overal moet mogelijk zijn (58%). Anderzijds vindt slechts een minderheid dat gokken altijd moet verboden worden (29%).

opinies over gokken

Opinies over gokreclame en bonussen

Driekwart van de Belgen (74%) is ervan overtuigd dat reclame mensen aanzet tot gokken. Bijna 60% van alle 18- tot 65-jarigen is ervan overtuigd dat gokreclame volledig moet verboden worden. Waarbij 69% van de niet-spelers, maar toch ook 55% van de spelers.

Over de belangrijkste marketingstrategie van gokbedrijven, namelijk het aanbieden van 'gratis' gokgeld (bonussen), zijn de meningen nog meer uitgesproken. 71% vindt dat ze volledig moeten verboden worden, 10% vindt dat ze minstens moeten beperkt worden.

Bij de niet-spelers loopt het aantal voorstanders voor een totaalverbod voor bonussen op tot 84%. Opmerkelijk is ook dat bijna twee op de drie intensieve spelers (63%) uitdrukkelijk voorstander is van totaalverbod (43%) of van een beperking (20%).

opinies over gokbonussen

Opinies over beperkende maatregelen

Wat betreft algemene beperkende maatregelen voor kansspelen en gokken, komen volgende opinies naar voor:

  • Een minimumleeftijd van 21 jaar voor kansspelen en weddenschappen.
  • Op gokwebsites niet tegelijkertijd casinospelen en weddenschappen aanbieden.
  • Volledig verbod op reclame voor kansspelen en weddenschappen.
  • Geen gokreclame op radio en TV tussen 6u 's mogens en 21u 's avonds.

opinies maatregelen tegen gokken

Andere maatregelen die een grote meerderheid van de Belgen zinvol zouden vinden, zijn:

  • Het vermelden van een duidelijke boodschap wanneer een speler plots opvallend meer inzet of vaker begint te gokken: 86% van alle Belgen, 88% van de intensieve spelers.
  • Een wettelijke bovengrens op het bedrag dat online verloren kan worden: 84% van alle Belgen, 86% van de intensieve spelers.
  • De mogelijkheid om zelf een uitgavenlimiet in te stellen voor een bepaalde periode: 86% van alle Belgen, 85% van de intensieve spelers.
  • Standaard tijdens een spel een overzicht geven van winst en verlies: 87% van alle Belgen,
    89% van de intensieve spelers.

De invloed van reclame

Gokreclame heeft in ieder geval effect op het effectieve gokgedrag van mensen. Er kan gesteld worden dat hoe meer iemand intensief met spelen bezig is, hoe meer invloed reclame zal hebben.

Ongeveer een derde van de spelers zegt dat ze de voorbije maand expliciet gespeeld hebben naar aanleiding van bonussen die werden aangeboden (38%), naar aanleiding van een e-mail van een gokbedrijf (33%) of gokreclame op het internet (31%). Ruim één op de vijf lieten zich verleiden door reclame op een billboard of affiche (24%), reclame tijdens een sportwedstrijd (22%) of een post op sociale media van een gokbedrijf (21%).

Voor de groep intensieve spelers (meerdere keren per maand) zijn de effecten nog groter. Liefst 56% van hen ging gokken naar aanleiding van een bonus die werd aangeboden, 46% na een e-mail van een gokbedrijf en 39% nadat ze online gokreclame hadden bekeken.

Vooral mensen die het financiëel moeilijker hebben blijken het meest vatbaar voor gokreclame. Zo vindt 11% van de ondervraagden die momenteel op geen enkele manier gokken, dat ze het onder invloed van reclame in de toekomst toch wel eens willen proberen. Bij studenten loopt dat zelfs op tot 14,8%, bij 25-34-jarigen tot 17,3% en bij werkzoekenden tot 28,9%!