Mijn naam is M. ik ben 22. Ik ben reeds 3 jaar samen met mijn vriend. Schat van een jongen met een groot hart.. We wonen ondertussen een jaar samen en stillaan op zoek naar een huisje om onze toekomst verder op te bouwen. Ik betrapte men vriend enkele maanden geleden al eens op online gokken, ik heb toen flink wat verwijten naar zijn hoofd gegooid aangezien hij alle centen van de gemeenshappelijke rekening erdoor had gejaagd, daarnaast had hij in de bank geregeld dat deze rekening 625€ negatief kon gaan. Maw deze stond maximaal in de min. Daarbovenop kwam nog eens dat er een visa besteld was en hiermee ook tot -2500 was gegaan. Ik heb toen 2 maand voor alle kosten opgedraaid die er bij samenwonen komen kijken, ik betaalde eveneens de achterstallige betalingen +- 3000€. Iedereen verdient een tweede kans dacht ik.. Dus enkele maanden gingen voorbij waarbij ik nauwlettend de zaken in het oog hield, hij liet zichzelf uitsluiten bij de spelkanscommissie en de rekening kwam weer terug positief. Nu enkele maanden later, komt het huis van mijn tante te koop, aangezien zij snel de centen nodig heeft voor haar volgende woning verkoopt ze het aan een zeer aanvaardbare prijs. We overleggen, gaan kijken, en zijn beiden verkocht... Eens naar de bank geweest en zei denken dat deze woning wel moet kunnen. in mijn achterhoofd houdende wat er gebeurd was, en na het maken van afspraken en lange babbels, besluiten we een bod te doen. Goed nieuws! Bod aanvaard, prachtig huis dat wij kunnen betalen! Gisteren kwam ik te weten dat beide rekeningen weer negatief staan, zowel de zijne als de gemeenschappelijke staan max. negatief. Ik confronteer hem hiermee en volgens hem zijn dit afrekeningen van vorige keer nog.. Aangezien ik hier sterk mijn twijfels bij had , ging ik vandaag naar de bank, zoals verwacht.. Hij gokt weer, met grotere bedragen deze keer. Volgens hem om zijn schulden aan mij terug te betalen... Meneer speelt nu blijkbaar ook onder mijn naam aangezien hij er niet meer op raakt!!!
Ik val met de dag dieper en dieper, morgen moet ik naar een afspraak met de bank voor de lening aan te vragen van het huis.
Hoe kan ik in hemelsnaam zo een risico nemen?! Ik wordt verscheurd tussen mijn dromen en de realiteit. Ik zie hem graag en weet dat hij me ook graag ziet en dat het sterker is dan zichzelf, ik ben zo uitgeput en zo bang... Of ik teken de lening en regel therapie zodat ik ons niet hoef op te geven en hem op het rechte pad kan houden , met als risico,zelf in de schulden te raken. Of ik blaas de boel af. Pittig detail is dat ik dan 10% van de aankoopprijs van het huis aan het immokantoor moet betalen als schadevergoeding. Ik weet het echt niet meer, ik kan niet meer slapen, niet eten, ik ben er kapot van.
Welke keuze ik ook maak , ik ben financieel al gekl**t.
Naast mijn gevoelens uiten en raad vragen, had ik nog enkele vragen..
1) Als ik morgen aan de spelkanscommissie rapporteer dat hij onder mijn naam speelt, hangen hier dzn sancties aan vast?
2) kan je je als partner in deze situatie (lening aangaan) veilig zetten door middel van een bepaalde overeenkost bij de notaris?
3) kan ik hulp inschakelen zoals therapie voor hem en is deze gratis?
4) tips van partners die zich ooit in dezelfde situatie bevonden?

Ik kreeg van de hulplijn de tip om alle bankkaarten en laptops weg te nemen. Wat ik ook gedaan heb, maar ik voel me momenteel meer rijkswachter als partner... 😓