+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: vraagje aan alle ex-verslaafden

Junior Member

vraagje aan alle ex-verslaafden

Mijn relatie die meer dan 11 jaar geduurd heeft is spaak gelopen wegens een partner met gokprobleem. Het is zo'n 7 j geleden uit de hand gelopen, veel geld verloren met online pokeren. Omdat hij de man van mijn leven was, probeerde ik hem eraf te houden, maar elk jaar opnieuw, en op het einde wel halfjaarlijks werd ik van mijn 'berg' afgestoten. De berg van 'alles komt wel goed, en we hebben het toch goed samen '.
    Uiteindelijk heeft hij mij de bons gegeven, omdat ik (in mijn ogen dan toch) beknotte in zijn doen en laten. Natuurlijk maakte ik het hem moeilijk.. (controles, eisen dat hij hulp zou zoeken, zijn familie inlichten..)
    Waarom hij ooit begonnen is, weet ik niet want hij heeft het financieel goed, onze relatie was goed, hij is een graag gezien persoontje.. op feestjes de plezantste van de hoop..
    Binnenkort verhuis ik, en ondertussen dat ik nog met hem bleef wonen heb ik hem dieper in zijn verslaving zien gaan. Hij pokert bij vrienden, op tornooien, tegenwoordig ook weer online.. Het 'einde' is in zicht.. dat gaat niet goed eindigen maar nog steeds beweert hij dat hij geen probleem heeft.
    Zijn familie blijft hem ook nog steeds steunen ook al zijn ze op de hoogte van het jarenlange probleem..
    Mijn vraag is.. ALS het besef er ooit komt wat hij gedaan heeft,..: een goede vrouw buitengooien, met haar kinderen , die hij als de zijne heeft opgevoed , dat liegen en bedriegen..( nu ook naar zijn familie toe ,alleen zien ze het nog niet) .. het vele geld verliezen..
    Wanneer zal dat dan zijn?
    Zal hij dan de durf hebben om SORRY te komen zeggen?
    Hoe was dat bij jullie?
    groetjes,
    Mariska

Senior Member
    Hoi Mariska,

Het moet heel erg moeilijk zijn om je partner te zien wegzakken in een gokprobleem én daar, ondanks al je inspanningen, ook niets aan te kunnen doen.

Ik weet niet hoe het voor anderen is maar lange tijd besefte ik niet dat ik een gokprobleem had, al was dat er zeker wel.
    Zolang je kan spelen, aan geld kan geraken of er geen erge dingen gebeuren denk je als gokker dat het geen probleem is en dat je weer kan winnen. Toen ik gokte maakte ik ook mijn rekening niet van wat ik allemaal opspeelde. Pas toen het té erg werd en ik het financieel echt niet meer redde ben ik moeten stoppen. Ik heb aan mijn familie hulp gevraagd en deze gelukkig ook gekregen. De laatste keer wel niet 'zomaar' weer geld gevraagd maar toegegeven dat ik een gokverslaving heb en hun hulp nodig had. Ze hebben dat gegeven met een aantal voorwaarden: zelf toegangsverbod aanvragen etc.
    Jezelf uiten dat je een gokverslaving hebt is voor een gokker bijzonder moeilijk: jaren dacht ik die gokspelen slim af te kunnen zijn én dan moest ik toegeven dat ik zo dom was geweest hierin te geloven.. een droom die nachtmerrie wordt. Je voelt je dan echt een loser.

Pas na het stoppen met gokken is het echt tot me doorgedrongen hoe verslaafd ik ben, hoe veel ik opspeelde, hoe ik anderen belogen en bedrogen heb. Ik heb er veel spijt van dat ik mijn moeder en anderen veel verdriet heb aangedaan. Ik heb dat wel eens gezegd maar natuurlijk wil ik er vooral voor zorgen dat ik niet meer gok om hen en mezelf niet weer opnieuw teleur te stellen. Ik ben blij dat het me lukt niet te gokken en ik kan je verzekeren dat het heel moeilijk is om te stoppen en niet meer opnieuw te spelen.

Voel jezelf zeker niet schuldig: niemand kan een gokker die nog gokt doen stoppen: een gokker zit in zijn eigen droomwereldje waar hij echt niet uit wil/kan komen zolang er geld is om te gokken..
    Ik heb genoeg gezien toen ik gokte: mensen die vanuit de goktent naar hun baas belde om zich ziek te melden, naar huis belden om te zeggen dat ze weer moesten overwerken, kwaad wegliepen en met een smile terug binnen kwamen omdat ze nog ergens geld 'gevonden' hadden, mensen die hemel en aarde beloofden wanneer je hen wat geld leende om verder te spelen terwijl ze die dag nog niet gegeten hadden, .. triestig wanneer ik hier terug aan denk.

Zolang de gokker zelf zijn probleem niet recht in de ogen durft te kijken zal hij blijven gokken, daar kan je als partner of familie niet aan doen! Je hebt hem aangesproken, je hebt proberen grenzen aan te geven, ... : meer kan jij echt niet doen!

Je kan nu alleen goed voor jezelf, en voor je kinderen, zorgen!
    En hopelijk komt hij ooit zelf ook tot inzicht en kan hij dan ook stoppen, en hopelijk voor jou kan hij dan ook sorry zeggen.. .

Veel sterkte!
    Laatst gewijzigd door noluckforme; 14 juni 2014 om 09:32

Junior Member
    Wat een eerlijk en lief antwoord..
    Het is moeilijk voor me om te 'begrijpen' wat een verslaving inhoudt, omdat ikzelf dat absoluut niet heb.. Maar ik ben toch al een tikje wijzer geworden, bedankt!
    Ik hoop stiekem op nog reacties van anderen.. Is het bij iedereen hetzelfde?

Senior Member
    Hoi Mariska,

Zelf heb ik tegen weinig mensen verteld van mijn gokprobleem. Vanuit schaamte en angst hierop afgerekend te worden. Het is geen eigenschap waar je graag mee uitpakt hé. En als gokverslaafde 'begrijp' ik zelf ook niet dat ik het ooit zo ver heb laten komen. Ik zat er midden in zonder het goed te beseffen, dat besef kwam pas achteraf..

Iemand die gokken verkiest boven vrouw en kinderen is niet goed bezig natuurlijk! Het is ook erg egoïstisch om zo te handelen, een beetje kinderlijk zelfs. Wie een gokprobleem heeft wordt ook egoïst: enkel het kunnen gokken telt dan. Ik weet niet of jouw ex-partner zo geworden is door het gokken of hij altijd 'een nemer' geweest is, en wanneer jij als 'gever' uitgegeven bent (en iets terug verwacht) hij je nu niet meer nodig heeft? Hoewel ik een gokprobleem heb verkies ik een hechte relatie met mijn vriend toch boven een leven met gokken indien ik die keuze nu zou moeten maken. Misschien heeft hij naast een gokprobleem ook een persoonlijk probleem waar jij niets aan kan doen?

In ieder geval is er niets om jezelf te verwijten! Hij kiest voor het gokken, hij kiest om niet te moeten geven. Je kan deze keuzes niet in zijn plaats maken..

Ik wens je een gelukkig leven toe zonder de last van een partner die te veel gokt, zonder leugens en bedrog! Heel veel succes!

Liefs

Anneke

Junior Member
    Dank je wel Anneke!
    ;-)

+ Reageren op discussie

Regels voor berichten