+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 2 van 2

Discussie: Partner gelogen

Junior Member

Partner gelogen

Hoi,

Ik heb ontdekt dat mijn partner gelogen heft over gokke en dusq geld verloren. Het lijkt mij logisch om de ouders enzo in te lichten. Hoe gaan jullie hier met om?

Senior Member
    Hoi Anon,

Ik snap heel goed dat jij hier met anderen over wilt praten. Ik denk ook dat 'geheimhouding' vaak meer slecht dan goed doet. Niet alleen wanneer de gokker zelf zijn/haar gokprobleem verbergt en er zo alleen mee blijft worstelen. Ook wanneer partner/familie een probleem mee proberen toedekken blijft een oplossing vaak uit. Ouders of anderen betrekken heeft niet de bedoeling 'zwart te maken', wel om alle mogelijke steun in te schakelen om schadelijk gedrag te kunnen stoppen. Ik probeer hieronder weer te geven hoe ik het zie.

Waarom liegt men over het gokken? Waarom liegt men over verloren geld of bedenkt men allerlei smoesjes om aan geld te komen? Waarom beseffen gokkers niet dat hun partners en/of familieleden alleen het beste met hen voor hebben en willen helpen?
    Het gaat natuurlijk over geld en het financiële aspect is één van de belangrijke pijlers waarop een relatie steunt. Meestal is er immers een gemeenschappelijkheid van financiële verantwoordelijkheid. Wanneer iemand veel geld vergooit treft dit dikwijls ook anderen. De gokker weet ergens dat het gokgedrag afgekeurd zal worden, dat niet iedereen het nemen van veel risico op prijs stelt.

De reden kan ook zijn, wanneer een gokprobleem in ernst toeneemt, de behoefte aan gokken hen helemaal gek maakt. Als zij drang krijgen, gaat dit hen zo beheersen dat alle andere gevoelens zoals liefde, waarheid en verantwoordelijkheidsgevoel op de achtergrond raken. De behoefte aan gokken is soms net zo belangrijk als eten nadat je lange tijd niets gegeten hebt, niets anders is dan meer belangrijk. En wie eraan vasthangt zal vanzelf kiezen voor die onmiddellijke behoeftebevrediging, in plaats van helder te kunnen nadenken over eigen gedrag of de gevolgen ervan. Normbesef riskeert zo te verdwijnen. Omdat relaties vaak niet kunnen concurreren met de spanning/euforie van gokken, zal de gokker doorgaans minder tijd en energie steken in het soigneren van de relatie. Iemand die buitensporig gokt, kan er vaak niet open over zijn vanwege sterke schaamtegevoelens, schuldgevoelens en angst voor oordeel. Ze denken misschien dat anderen de situatie niet zullen begrijpen of accepteren, met neiging tot geheimhouding. Maar ook (verkeerd) denken dat toekomstige winst het allemaal wel zal goedmaken geeft hen hoop dat ze het niet zullen moeten vertellen. Soms zal geheimhouding toenemen tot het punt van volledig afstand nemen of isolement. Dit kan elke liefdesrelatie enorm belasten.

Het is moeilijk om advies te geven bij één situatie omdat iedereen anders is, elke situatie anders is. Ik antwoord dan ook in het algemeen hier. Ik denk zelf dat er best niet 1 persoon maar een heel netwerk familie/vrienden op de hoogte is, om eenieder ook mee te kunnen ondersteunen. Zowel voor de persoon met het gokprobleem als voor de partner. Om niet ‘alleen’ te staan met angst, verdriet, vragen, .. . Dat is niet steeds gemakkelijk. Iedereen is wel wat bang om zich kwetsbaar op te stellen en vreest afkeurende reacties. Toch zal het samen kunnen bespreken/doorleven vaak belangrijk zijn om niet in problemen of rancune te blijven hangen.
    Bijna elke partner van iemand met een gokprobleem wordt geconfronteerd met het feit dat de gokker liegt en manipuleert. Sommige families zullen dit nooit onder ogen kunnen zien. Maar hoe langer families niet door hebben dat zij belogen en gemanipuleerd worden, of er iets mee doen, des te langer zal de verslaving voortduren. Daarom komt er best wel actie na leugens...

In het begin is er meestal vooral kwaadheid bij geschonden vertrouwen. Kwaadheid op de gokker ‘hoe kan hij/zij me dit aandoen’ maar ook op zichzelf ‘hoe komt het dat ik dit niet zag’. Nadien komt verdriet en angst : ‘komt dit nog ooit goed?’. Gevoelens kunnen dan een rollercoaster worden. En daar is niets mis mee! Beter nu en dan dat verdriet ervaren dan vast komen zitten in wrokgevoelens waarbij ieder herstel blokkeert. Vertrouwen moet van beide kanten komen. De gokker kan dit door het vertrouwen terug op te bouwen. Bijvoorbeeld door hulp te zoeken, aantonen bereid zijn te stoppen, inzage in financiën geven, een toegangsverbod aanvragen, bankkaarten even in beheer geven, … . Blijven praten, blijven zoeken naar oplossingen en/of hulp is erg belangrijk.

Ga als partner het zeker niet mee toedekken of geld geven. Hij/zij kan geld vragen voor benzine of boodschappen, en hoewel je vermoedt dat ze gaan gokken, biedt het soms misschien toch aan. De grens tussen helpen en mogelijk maken, is vaak extreem moeilijk voor diegenen die houden van iemand die worstelt met een gokprobleem. Beëindig best zo’n eventuele destructieve gewoonte zo snel mogelijk. Probeer op een respectvolle manier elkaar te begrijpen, erover te praten. Vertrouwen is het allerbelangrijkst, dit is het fundament van een relatie. Communicatie, financiën en seks zijn dan de belangrijkste pijlers. Zoals een gokprobleem niet 1,2,3 ontstaat, zal het herstellen van vertrouwen mogelijks ook veel tijd vragen.

Stel best ook grenzen. Zeg duidelijk wat je verwacht en wat gevolgen van specifieke acties zullen zijn. Ga wel eerst na of je dit ook consequent kan toepassen want dat is nodig om effectief te zijn. Wees ook niet bang om moeilijke beslissingen te nemen indien de gokker geen stappen zou zetten zoals afgesproken. Je moet ook aan je eigen leven denken. In een relatie is het immers niet mogelijk een echt vertrouwelijke intieme band uit de bouwen als een van beiden een ‘vluchtroute’, zoals blijven gokken, blijft hebben uit die relatie.

liefs

Anneke

+ Reageren op discussie

Regels voor berichten