+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3

Discussie: Documentaire omtrent goksites en reclame

Junior Member

Question Documentaire omtrent goksites en reclame

Beste leden,

Ik ben een student bachelor-na-bachelor Toegepaste audiovisuele communicatie aan de Thomas More hogeschool in Mechelen. Voor mijn eindwerk maak ik een documentaire over de promotie van goksites in BelgiŽ en de gevaren hiervan.

Ik ben hiervoor nog op zoek naar een (ex-)gokverslaafde die hierover iets wilt vertellen vanuit zijn standpunt. Hoe heeft gokken zijn/haar leven beÔnvloed? Is het hem/haar opgevallen dat er meer reclame voor gokken gemaakt wordt? Wat voor invloed heeft dit op zijn/haar dagelijkse leven?

(Ex-)gokverslaafden die bereid zijn om mee te werken aan deze documentaire, kunnen mij bereiken via e-mail op het adres tomva@telenet.be, of via PM. De (ex-)gokverslaafde hoeft niet persť verslaafd geweest te zijn aan online gokspelen, elke vorm van gokverslaving komt in aanmerking.

Hieronder een korte omschrijving van mijn docu:
    Sinds de legalisering van online kansspelen in 2009 is de markt geŽxplodeerd. We worden overspoeld door reclame voor deze moderne vorm van gokken, en dit gaat veel verder dan traditionele reclame. Napoleon Games had afgelopen zomer een grote stand op meerdere muziekfestivals, concurrent Unibet is sinds dit seizoen de officiŽle partner van de Jupiler Pro League en geeft tientallen keren per match de quoteringen mee. Maar het gaat niet alleen om privťondernemingen, ook de Nationale Loterij gaat actief op zoek naar nieuwe klanten en schuwt daarbij zelfs de jongeren niet. Of wat dacht u van het nieuwe Astrid Bryan Bling Bling kraslot?

Toen de nieuwe wet op kansspelen op 1 januari 2011 in BelgiŽ in werking trad, had deze als doel de consument te beschermen. De wet moest inspelen op de evoluerende markt van kansspelen. Deze werden steeds meer via internet aangeboden, en dat was in BelgiŽ per definitie illegaal. Via de wet konden websites die aan bepaalde voorwaarden voldeden, vanaf nu een licentie aanvragen en legaal online kansspelen aanbieden. Sindsdien is het reclamebudget, in ons land, van bepaalde goksites verviervoudigd. Eind 2011 waren er in BelgiŽ 59.400 mensen die actief gokten op legale websites, eind 2013 zijn dit er al rond de 500.000. Alles samen zouden deze online gokkers afgelopen jaar 400 miljoen euro verloren hebben, en dat is zonder de Nationale Loterij en ontelbare illegale goksites mee te tellen.

Het doel van deze documentaire is niet om de strijd tegen kansspelen zelf aan te gaan, maar wel te kijken waar de wetgeving faalt. Als bijvoorbeeld alcohol en tabak talloze beperkingen opgelegd krijgen naar reclamebeleid toe, waarom is dat voor kansspelen dan niet het geval? Het kan niet de bedoeling zijn dat gokbedrijven op jongerenfestivals met grote promotiestands kunnen uitpakken, of leden opbellen om ze terug te lokken als ze 30 dagen niet gegokt hebben.
    Met vriendelijke groeten,
    Tom
    Laatst gewijzigd door Tom; 21 december 2013 om 19:58

Junior Member
    Beste Tom,

Ik heb je een privebericht verzonden.

Vriendelijk groeten

Vermin

Junior Member
    Dag Vermin,

Bedankt voor je reactie, ik heb je een pm teruggestuurd.

Met vriendelijke groeten,
    Tom

+ Reageren op discussie

Regels voor berichten