+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 2 van 2

Discussie: Ben ik verslaafd?

Junior Member

Ben ik verslaafd?

Vele jaren geleden kampte ik met een zware depressie. Ik had nooit gegokt en plots zat ik achter een slotmachine.
    Zeer onschuldige bedragen. Ik was er slecht van als ik 20euro verloor.
    De jaren vorderde en heel lang hield ik het onder controle. 20euro, na een tijdje werd het 50euro. Tot de laatste 2 jaar... Ik merk dat het steeds verder gaat, het gaat naar 100, 200 ,300euro.. Ook de bedragen vvan 0,50 gaan nu naar 2,50 tot 5euro.
    Stoppen wordt moeilijker en moeilijker.
    Ik ben zeer bewust bezig met mijn geld en dan doe ik dit!
    Een vraag die ik me heel vaak stel.
    Momenteel heb ik de disipline om van mijn spaargeld af te blijven maar ik merk dat de drang steeds groter wordt om dit wel te gaan doen...
    Ik hoop dat dit forum me een beetje kan helpen voor het volledig uit de hhand loopt.

Alvast bedankt
    Een verontruste gokker.

Senior Member
    Beste Tito,

Ik begrijp dat je je ongerust maakt, de drang om aan je spaarcenten te gaan is ook verontrustend.
    Steeds meer geld nodig hebben om het gewest effect te hebben, is kenmerkend voor en groeiend gokprobleem.
    Ik las dat je er problemen optreden vanaf iemand meer dan 5% van het maandinkomen aan gokken gaat besteden. Geld dat je nodig hebt voor andere zaken of je spaargeld gebruiken om te gokken is zeker verkeerd.

Verder bestaan er een 9-tal kenmerken die kunnen wijzen op een gokstoornis : de ernst is ‘licht’ bij 4 a 5 kenmerken, ‘matig’ bij 6-7 en ‘ernstig’ bij 8-9. Maar ‘licht’ wilt niet zeggen dat je niet moet ingrijpen: je kan er ook veel last van hebben en je kan zeker snel tot nog meer verslavend gedrag komen indien je gewoon verder gokt.
    Constant en herhaaldelijk problematisch gokgedrag leidt tot klinisch significante beperkingen of lijdensdruk zoals blijkt uit ≥ 4 van onderstaande kenmerken:
    1. Met steeds grotere hoeveelheden moeten gokken om de gewenste opwinding te bereiken
    2. Rusteloos en prikkelbaar zijn bij pogingen tot minderen van of stoppen met gokken
    3. Herhaaldelijk onsuccesvolle pogingen om te minderen, te stoppen of beheersen
    4. Gepreoccupeerd met gokken
    5. Vaak gokken bij onlustgevoelen (hulpeloosheid, schuldgevoel, zorgen somberheid)
    6. Opnieuw gaan gokken om verloren geld weer terug te winnen
    7. Liegen om ernst van gokgedrag te verhullen
    8. Belangrijke relaties, werk, opleiding, carrière in gevaar brengen of verloren
    9. Geld van anderen nodig hebben om uitzichtloze financiële problemen te verlichten.

Hé, op https://gokhulp.be/gokken-zelftest kan je ook een zelftest doen.
    Laat je bezorgdheid niet toenemen: doe er ook iets mee, goed dat je je vragen stelt en praat ook met anderen erover en grijp tijdig in.

Groetjes

Anneke

+ Reageren op discussie

Regels voor berichten