‘Foutje’ in weddenschap, dus betaalt gokbedrijf niet uit

PAS NA KLACHT KOMT NAPOLEON GAMES TOCH MET GELD OVER DE BRUG

Danny Van Daele zette 1.000 euro in op een sportweddenschap bij Napoleon Games en maakte daarmee 400 euro winst. Maar het gokbedrijf weigerde te betalen, omdat er een fout in de quotering was geslopen. “Incasseren als spelers verliezen, maar weigeren uit te betalen als ze winnen: dat noem ik pure oplichting”, zegt Danny.

“Danny maat, ge moet eens kijken op de website van Napoleon Games. Als ge geld wilt verdienen: het is de moment.” Danny Van Daele was vorige week aan het werk toen een collega aan zijn mouw trok. Wie voor tien euro gokte dat Westerlo vóór Oud-Heverlee Leuven zou eindigen in de reguliere competitie van voetbalklasse 1B, kreeg 14 euro uitbetaald: een quotering van 1.4. Als OHL afgelopen weekend zou verliezen van KV Mechelen - de eerste in de stand - was de buit al binnen.

“Gokken, dat doe ik nooit”, zegt Danny. “Maar een veiligere gok dan deze bestond niet, in mijn ogen. Dus heb ik mijn vrouw gevraagd of ik voor één keer 1.000 euro van onze spaarrekening mocht halen om in te zetten. Ze twijfelde even, maar heeft toch toegezegd. Omdat ik nog nooit online gegokt had, moest ik eerst nog een account aanmaken. Ik heb snel alle kleine lettertjes gelezen, om zeker te zijn dat ze mij niet liggen hadden. Maar alles zag er in orde uit.”

Sigarenkast gekocht
Zaterdagavond zag het er al helemaal goed uit, toen KV Mechelen met 2-1 won van OHL. “Ik volgde het op mijn computer. ’Voilà schat, ‘t is al binnen’, riep ik. Even later kreeg ik al een mailtje van Napoleon Games, waarin stond dat mijn winst zou worden uitbetaald. Samen met mijn vrouw heb ik nog diezelfde avond een humidor uitgekozen, een speciale kast waarin je sigaren in de juiste temperatuur en luchtvochtigheid kan bewaren. Een ‘folieke’ dat we ons anders nooit zouden permitteren, maar nu vonden we dat het kon.”

De koude douche volgde een dag later, toen er een nieuwe mail van Napoleon Games in de bus viel. “Met de mededeling dat er een vergissing gebeurd was en dat de winstmarge niet klopte. Daarom werd de weddenschap geannuleerd en zouden ze mij niet uitbetalen. Bij het gokbedrijf botste ik op een muur. De enige uitleg die ik kreeg, was: ‘We kunnen hier helaas niets meer aan veranderen.’”

Danny diende een klacht in bij de Kansspelcommissie, samen met vijf collega’s die bij Napoleon Games dezelfde gok hadden gedaan. “Het gaat mij om het principe. Op deze manier kan ik ook een gokbedrijf uit de grond stampen en schandalig rijk worden. Dat is gemakkelijk hé. Het geld incasseren als de spelers verliezen, en hen niet uitbetalen als ze winnen. Met als enige uitleg: ‘Tja, sorry. Vergissing!’ Dit lijkt op pure oplichting.

Nooit nog gokken
De Kansspelcommissie bevestigt dat er klachten zijn binnengelopen en zegt de zaak te zullen onderzoeken. Bij Napoleon Games namen ze gisteren de vlucht vooruit en werd beslist dat de spelers hun winst tóch uitgekeerd krijgen. “De quotering van 1.4 moest eigenlijk 1.02 zijn”, zegt Tim De Borle van Napoleon Games. “Een technische fout die door een externe leverancier gemaakt is. De weddenschap werd automatisch geannuleerd, maar werd nu pas ná de wedstrijd opgemerkt. We begrijpen de frustratie van onze spelers en keren de winst alsnog uit. Het is niet omdat onze leverancier een fout maakt, dat onze spelers daar de dupe van moeten zijn.” Danny is blij dat hij zijn winst alsnog krijgt, maar houdt geen goed gevoel over aan zijn gokavontuur. “Als ik het probleem aankaartte, was er niks aan te doen. Pas wanneer de Kansspelcommissie en de krant contact opnemen, kan er toch betaald worden. Dit lijken me geen eerlijke praktijken. Die humidor pakken ze mij niet meer af, maar online gokken op wedstrijden, dat doe ik nooit meer.”

https://www.hln.be/de-krant/-foutje-...-uit~a39ca888/