+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3

Discussie: Help mijn vriend is gokverslaafd!

Hybrid View

Junior Member

Help mijn vriend is gokverslaafd!

Mijn vriend is al een tijdje verlaafd aan gokken! En heeft het mij na de feestdagen verteld! Zijn ouders wisten het al langer maar konden mij er echt niks over zeggen hoe moeilijk dit ook voor ze was! Maar die taal lag toch echt bij hem zelf...Ik ben er natuurlijk enorm van geschrokken en de wereld zakte even onder mijn voeten weg! We hadden plannen om een huis te gaan kopen etc. En die plannen vielen gewoon in een keer allemaal in duigen....z'n ouders hadden alles van hem afgepakt, pinpas en codes voor internetbankieren! Dit ging een tijdje goed totdat ie z'n pasje weer kreeg om te gaan tanken en vervolgens er gewoon mee ging gokken!! Hij weet zelf heel goed dat ie fout is, alleen de stap nemen om hulp te zoeken dat doet ie niet! Hij had een afspraak gemaakt bij de dokter maar is nooit gegaan..we wonen nu 2 weken samen in een huurappartement ik heb beheer over zijn pinpas, hij kan zelf wel alleen in zn internetbankieren. Nu krijgt ie zakgeld van mij, alleen doet ie de laatste dagen vreemd! Hij zegt.dat ie moet tanken en sigaretten halen, maar vervolgens zit ik bij hem in de auto en zie ik gewoon dat ie niet veel getankt heeft! Als ik er over begin wordt ie radeloos en komt ie met smoezen tenminste dat vermoedt ik. Hij heeft nu op 2 dagen tijd 150€ opgemaakt en ik weet niet meer wat ik er mee moet! Hij zegt dat ie wat met collega's of vrienden gaat doen maar hij liegt volgens mij gewoon keihard tegen me...ik ben bang dat als het zo doorgaat we uiteindelijk dadelijk nog in de problemen komen! Is er iemand met dezelfde ervaringen of iemand die dit zelf ook heeft meegemaakt dan hoor ik het graag!

Senior Member
    Beste Bloem,

Ik vind het heel erg voor je. Jouw verhaal is voor mij ook weer eens het bewijs dat gokken grote gevolgen kan hebben, ook voor de omgeving van de gokker. En dat 'verzwijgen' van het probleem voor niemand helpend is. Er wordt best over gepraat, het is niet 'beschermend' voor de gokker om het stil te houden. Ik heb mijn eigen gokken vroeger ook verborgen gehouden voor mijn toenmalige vriend. Eigenlijk omdat ik wist, wanneer ik het vertelde, ik zou moeten stoppen. Ja, ik verzweeg het omdat ik verder wilde gokken. Het moet op de eerste plaats de keuze van de gokker zelf zijn om niet meer te willen gokken. En dat is juist zo moeilijk, omdat een gokker lang blijft hopen te gaan winnen en zo verlies weer goed te kunnen maken. Pas als de gokker inziet dat deze (irrealistische) 'oplossing' geen steek houdt, zal er voor stoppen gekozen worden.

Het kan zijn dat jouw vriend wel gekozen heeft om te stoppen, maar dat dit niet op 1, 2, 3 realiseerbaar is. Dan nog zou hij hier best ook over praten, zodat er samen gezocht kan worden naar wat nog helpend kan zijn voor hem. Hulp kan zeker een meerwaarde zijn. En als hij het vertrouwen wilt herstellen, bekijk samen hoe hij dit kan doen : hulp zoeken, dat jij het geld beheert en inzage hebt in zijn rekening, dat hij bonnetjes binnen brengt van uitgaven, .. . Wanneer hij echt wilt stoppen, zal hij dit wellicht eerder als een steun ervaren dan als controle. Indien hij zich er 'binnen de relatie' niet lekker bij voelt dat jij als partner dit doet : dan kan misschien best iemand anders zijn geld veilig beheren tegen geldverspilling met gokken.

Wellicht heb je de info voor partners al gevonden op de site? https://gokhulp.be/omgeving-partners'.

Vertrouwen is het allerbelangrijkste binnen een relatie, daar is alles op gebouwd. Ook geld is een belangrijk thema voor een koppel. Begrijpelijk dat jij je zorgen maakt over jouw/jullie toekomst! Goed dat jij erover praat/schrijft hier. Hopelijk kan je dit ook met je familie, vriendinnen, ... zodat jij ook gesteund kan worden in dit moeilijk verhaal!

Liefs

Anneke

Junior Member
    Beste,

Zo te lezen denk dat jouw vriend niet aan toe is om een punt achter zijn verslaving te zetten. Dit gaat jou veel energie kosten en uiteindelijk ga je er kapot aan. Kies voor je zelf zou ik zeggen want hij blijft verslaafd tot de laatste seconden van zijn leven. Herstel is mogelijk maar een terugval kan in elke moment plaats vinden. 24 uur per dag allert zijn dat hij niet weer gaat gokken is geen manier om samen verder te gaan. Nu kan jij makkelijk weglopen en jou geluk ergens anders zoeken. Als hij Straks de vader van jouw kinderen word dan heb jij levenslang een probleem. Succes x

+ Reageren op discussie

Regels voor berichten