+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4

Discussie: Ik probeer het te begrijpen ... tevergeefs !

Junior Member

Ik probeer het te begrijpen ... tevergeefs !

Hallo, ik ben elke en ben vier jaar samen met een geweldige jongen, die helaas gokverslaafd is. Al vier jaar is het hetzelfde, beloftes, leugens en hervallen. ik probeer te begrijpen hoe je alles op het spel kan zetten voor het gokken, we hebben een goede zaak, fijne huisdiertjes, appartement, goeie relatie, en we gingen bouwen.
    Alles hebben we al geprobeerd, therapie, instelling, alles wat ik me kan inbeelden. en toch telkens weer opnieuw dat bedrog en die leugens. altijd weer komt op een of andere manier aan het licht dat hij niet kan stoppen, zijn grootste probleem is bingo spelen, pokerstars, op de voetbal.
    hij was zogezegd weeral eens gestopt, ik geloofde hem dit keer, we zouden volgende week beginnen met bouwen en dan komt weeral uit dat hij niet gestopt is.
    ik begin hier een forum over om te begrijpen, misschien aan de hand van andere getuigenissen, hoe je zo alles naar de kl*te kan gooien...

Junior Member
    Hallo Elke,

Je moet jouw partner niet kwaad nemen. Hij wilt zeker stoppen, lukt hm alleen niet. Gokverslaving is een hardnekkig aandoening en helaas ongeneselijk!
    Leven met een gokverslaafd kost veel energie en je gaat er kapot van!
    Stoppen met gokken is mogelijk maar, is heel moeilijk en de risico's van de terugval is heel groot.
    Help hm zou ik zegen, geef hm een kans en kijk heel goed hoe hij doet! neemt hij zijn probleem niet serieuze, dan kan je een ding doen, en dat is weg rennen voor dat jullie goede zaak, fijne huisdiertjes, appartement vergokt zijn.
    Ik hoop dat ik realistisch ben geveest met deze reactie!
    Succes
    Laatst gewijzigd door mourad; 5 oktober 2013 om 16:21

Junior Member
    Hoi Elke,
    Hoe gaat het nu?
    Wij zitten in hetzelfde schuitje, alleen dat bij mij de relatie al is stop gezet.. Ik woon nog steeds met deze man samen in afwachting dat mijn huurhuis vrij komt, wat het niet gemakkelijk maakt omda tik hem dieper en dieper zie zakken.
    Van de andere kant maakt het me blij dat ik nét op tijd zal weg zijn, want ik heb 7jaar geprobeerd hem ervan af te helpen, maar niks heeft geholpen omdat hijzelf nooit het probleem zag.
    Ik hoop dat hij dit ooit inziet, maar dan heeft hij al veel verknoeid.. maar IK ga het dan beter hebben.. geen zorgen meer, joepie ,ik kijk er al naar uit !
    groetjes,
    rietje

Senior Member

Zoektocht naar verklaringen gokkende vader

Wanneer er iemand van het gezin te veel gokt is, dan is dit ook voor de mensen uit de omgeving een probleem. Het is begrijpelijk dat die omgeving grenzen trekt naar het gokken zelf toe en/of het gedrag dat het gevolg is van het gokken afkeurt. Naast ‘gokker’ te zijn heeft diezelfde persoon vaak ook positieve- of warme kenmerken die maken dat je de persoon (buiten het gokken dan) ook graag ziet. En soms is het dan ook onbegrijpelijk dat de gokker, ook al dreigen relaties mis te lopen, blijft doorgokken.

In deze reportage gaat Alexis Conran op zoek naar verklaringen voor het gedrag van zijn gokkende vader. Gokken dat niet enkel het leven van vader bepaalde maar ook impact heeft op het leven van heel de familie. Alexis zijn vader vluchtte weg van het gezin, ook weg van de schulden die hij had, en belandde tenslotte voor vele jaren in de gevangenis. Alexis zelf wilt niet enkel kunnen begrijpen hoe zijn vader gokverslaafd kon worden, hij is ook bezorgd of hijzelf een gokverslaving zal ontwikkelen, vanuit eventuele genetische overdraagbaarheid. Heel zijn leven is hij namelijk al gefascineerd door kaarten en alles wat met gokken te maken heeft.

In zijn zoektocht ontmoet hij gokkers die, ondanks dat ze alle bezittingen verloren zijn, erin blijven geloven dat ze ooit zullen winnen. Ook ontmoet hij een jonge gokker en zijn moeder, moeder beheert het geld om zoon zo te beschermen tegen gokken. Het wordt voor Alexis steeds meer duidelijk dat een gokverslaving een heel ernstige ziekte is en dat het helemaal niet eenvoudig is om te stoppen met gokken. Gokkers zelf ervaren hun verslaving dan weer niet steeds als een heel groot probleem: al weten ze dat ze vooral verliezen, ze blijven plezier beleven aan het spel en ook wel geloven ooit toch een heel grote som te winnen. En een ex-gokker vertelt dat zelfs na 6 maanden gokvrij te zijn er nog drang is om te spelen. Maar ook gaat het over ‘een kans’ te krijgen te tonen wat je écht kan indien je niet meer gokt.

Naar het einde toe zie je ook onderzoeker Luke Clark. Hij ontdekte dat veel gokkers niet blijven gokken om te winnen maar wel dat ‘bijna-winst-ervaringen’ (vb op slots : winnend symbool net boven of onder winnende lijn) http://blogs.discovermagazine.com/80...the-addiction/ doet verder spelen. Op hersenscans is er veel meer activiteit in de hersenen (van verslaafde gokkers)te zien op zo’n moment. De dopamines die er dan vrijkomen maken dat je verder wilt spelen. De spanning wordt zo kunstmatig in stand gehouden. Zoals iemand die start met boogschieten en net de roos mist: die wilt opnieuw proberen, steeds opnieuw om beter te worden en de roos te raken.. . Die competitiedrang, drang naar succes-ervaringen, zit in de mens. Bij kansspelen gaat het echter niet om behendigheid wat, in een gokroes met dopamines, wel eens vergeten wordt door de gokker.

Stilaan wordt er meer en meer geweten over het ontstaan en verderzetting van een ziekte als gokverslaving, dit biedt ook perspectief op nieuwe behandeltechnieken.
    Tenslotte zie je een fragment van een groepsbijeenkomst van gokverslaafden en het eindigt met de confrontatie hoe eenzaam het leven van een gokker kan zijn. Hoewel vader het nooit van hem zal weten vergeeft Alexis het gedrag van vader, nu hij weet dat vader zwaar ziek was: hij was gokverslaafd en dat verklaart voor hem veel van vaders’ gedrag..

Reportage is Engelstalig en duurt 57 minuten:

https://www.youtube.com/watch?v=I-uM4XSi0Fo

+ Reageren op discussie

Regels voor berichten