+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4

Discussie: Gokverslaving (2015-...)

Junior Member

Gokverslaving (2015-...)

Dag allemaal

Ik ben een kerel van 20 jaar en heb geen enkele euro meer staan op zijn bankrekening of spaarrekening...
    Het begon allemaal toen ik juist 18 jaar werd en nieuwe vrienden leerde kennen die al waren begonnen met gokken op jonge leeftijd. Helemaal onschuldig want het was "maar" op sportweddenschappen. In het begin deed ik gewoon voor de lol mee, je kent dat wel €1 meer of minder kon geen kwaad. Ik had nog alles onder controle (Vakantiewerk, geld, familie,...). Tot dat ik op een herfstachtige avond online gokken leerde kennen en toen begon mijn lijdensweg voor mij en heel mijn familie.... Ik begon met €15 te gokken online en maakt al snel €250 in paar uurtjes door "slim" te zetten op online matchen. Maar ik wou natuurlijk nog grotere bedragen winnen en verkwanselde snel €250 dat ik had gewonnen. En het ergste van al is ik kon niet meer stoppen. De drang voor de big jackpot was groot en al snel was mijn geld van vakantiewerk op + mijn spaarcenten. Tot op de dag van vandaag heb ik in totaal €6500 verspeeld van mijn eigen geld. Maar waarvoor ik nu vooral de gevolgen moet dragen is de wantrouwen van mijn ouders en heel de familie. Deze verschrikkelijke "bezigheid" blijft maar duren van oktober 2015 tot het heden...

Kan dit ooit stoppen?!?
    Ik voel mentaal een wrak en ook zéér depri.
    En gokken heeft mijn leven een heel andere wending gegeven want ik heb een turbulente periode meegemaakt dankzij het gokken in mijn privéleven.
    Ik wil mijn leven terug op de rails krijgen en mijn geld beheren zoals het hoort!

PS: Ik ben 5x hervallen nadat ik tegen mijn ouders zei: "Ik ga voor altijd stoppen met gokken".

Groetjes

Senior Member
    Beste,

Moedig van je om je verhaal hier neer te schrijven.

Je verhaal is herkenbaar. Starten met een kleine inzet, dan het (on)geluk hebben een aardige som te winnen. Als je dan niet oppast ben je vertrokken om steeds hogere bedragen te gaan verliezen aan die geldverslindende spelletjes. Stoppen wordt dan steeds moeilijker omdat de meeste van je gedachten gaan naar het terug willen winnen, de spanning nog eens te willen ervaren..

Best vechten we er niet tegen en denken we niet meer aan gokken. Ik weet uit ervaring dat dit, zeker de eerste periode bij stoppen, veel gemakkelijker gezegd is dan gedaan.. . Veel andere activiteiten doen kan helpen, ‘STOP’ tegen die gokgedachten zeggen en aan helpend zaken denken.. het vraagt veel oefening. Wanneer je ademhaling dan versnelt en je hart weer sneller gaat slaan bij het zien van weddenschappen, .. : niet denken dat je moet gokken.. rustig ademhalen, weggaan uit die omgeving, wat gaan sporten, focus je op andere zaken: zo stap per stap verder 'winnen' door niet te gokken. Uiteindelijk zal het je lukken en kan je fier zijn op jezelf!

Je wilt het zelf: je leven terug op de rails krijgen. Dat is belangrijk. En je beseft dat je daarom ook moet stoppen met gokken. Dat is inderdaad ook zo. Het is ook mogelijk! Je hebt ook ervaren dat je het met momenten kan. Zoals bij iedere verslaving is het heel hard werken om niet te hervallen. Ik kende ook terugvallen in het begin: nooit opgeven. Laat je bijstaan door je familie, een hulpverlener, niet-gokkende vrienden, .. . Leg uit wat er in je omgaat, vraag raad hoe je je geld kan (laten?) beheren zodat je niet verder in de problemen komt.

Je bent een man van 20, je hebt verkeerde keuzes gemaakt in het verleden. Als je jong bent mag dat ook, zo kunnen we leren uit de fouten. Je werkt eraan om een goede toekomst te hebben, om verantwoorde keuzes te maken naar de toekomst toe. Respect voor deze volwassen houding die je hiermee aanneemt als kerel van (slechts) 20! Het gaat je lukken!

Veel sterkte en goede moed!

nlfm

Junior Member
    Het is inderdaad heel verantwoordelijk en volwassen van jou om te willen stoppen met gokken. Maar het is ook niet altijd het geval dat mensen een verslaving ontwikkelen. Je moet jezelf gewoon goed kunnen controleren en voelen wanner je moet stoppen. T is niet makkelijk maar wel mogelijk. Ik gok al jarenlang op sportweddenschappen maar weet precies wanner het te riskant wordt om verder te doen. En voordat ik meer geld in ga zetten, stop ik gewoon. Daardoor heb ik natuurlijk ook nog geen enorme sommen gewonnen (het meeste was tot nu 1.500 euro) maar ook niks verloren.. ;-)

Senior Member
    Je hebt heel wat wilskracht nodig om niet met hogere inzetten te gaan spelen of om niet meer risico te gaan nemen, is mijn ervaring. Mij lukte het niet. Misschien kon ik niet tegen mijn verlies of vond ik de kleine inzetten snel saai. Natuurlijk was het ook niet de bedoeling om in de problemen te geraken met gokken, het gebeurde wel.
    Goed dat jij de controle bewaart, daddycool. Ik geloof zeker dat sommigen af en toe een gokje kunnen wagen zonder in de problemen te komen. Veel zal afhangen van eigen ingesteldheid, de mate van zelfcontrole, hoe belangrijk je gokken zelf maakt.
    Ook goed dat je je hier informeert. Iedereen die gokproblemen kent, heeft eerst een periode gespeeld zonder problemen, we hebben allemaal wel eens op winst gestaan. Indien je geen heel goede afspraken met jezelf maakt om je inzet te blijven beperken, dan zit je sneller in de problemen dan dat je denkt. Ik denk persoonlijk dat het voor velen toch een heel dunne lijn is tussen 'voelen wanneer je moet stoppen' en toch 'net te lang of te veel te gokken'. Zoals je schrijft: het is niet gemakkelijk om jezelf goed onder controle te houden. Ga zeker niet met hogere bedragen spelen en gok ook niet te vaak.. . Zie ook : https://gokhulp.be/gokproblemen-types, ik ken alle fases en geloof me, je wilt het niet meemaken.

+ Reageren op discussie

Regels voor berichten