+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: gokken kwetst de omgeving

Junior Member

gokken kwetst de omgeving

ik heb ontdekt dat iemand uit mijn directe omgeving al jaren gokverslaafd is. Hij heeft het altijd kunnen verbergen, maar achteraf is het natuurlijk wel makkelijk om toe te geven dat de symptomen aanwezig waren. Ik voel me enorm bedrogen, belogen, gemanipuleerd. Ik kan niet snappen wat er zo leuk aan is en zeker niet om er elke dag, elke minuut mee bezig te zijn om aan geld te geraken en financiële problemen op te lossen. Waarom kon hij niet gelukkig zijn met wat hij had en genieten van het leven zoals 'normale' mensen dit doen. Hij heeft ook wel enig schuldbesef, maar minimaliseert het enorm. Hij snapt echt niet dat de slots een machine is die toch uiteindelijk altijd wint. Afgezien van de financiële problemen, is het vooral emotioneel heel zwaar om te dragen en maakt het diepe wonden, die jammer genoeg niet te genezen vallen.

Senior Member
    Beste,

Ik wou dat ik zo een bericht jaren geleden had gelezen. In de periode dat ik wel gokte maar nog niet zo verslaafd was. Toen ik nog niet zo veel brokken in mijn leven had gemaakt, zoals ik later helaas wel zou doen. Misschien was stoppen toen ook gemakkelijker geweest. Geloof me, eens je verslaafd bent is het niet zo eenvoudig ‘gewoon te stoppen’.
    Misschien had ik bij het lezen van zo’n bericht 2 keer nagedacht, misschien had ik ook gedacht ‘dat zal mij niet overkomen, ik kan op tijd stoppen’. En natuurlijk begin je best helemaal niet te gokken op die verslavende spelen.. juist diegenen die zich ‘aangetrokken’ voelen, blijven er best ver van weg, besef ik nu. Zelf ben ik uiteindelijk er toch in geslaagd om te stoppen, gemakkelijk was dit echter niet.

Hopelijk stoppen mensen door jouw bericht inderdaad tijdig, vooraleer ze brokken maken en hun directe omgeving teleurstellen.

Natuurlijk ben jij gekwetst, natuurlijk voel jij je enorm bedrogen, belogen en gemanipuleerd. Stiekem gokken maakt brokken. En, volgens mij, toch zal niet één gokker thuis vertellen een risico te willen nemen met onmisbaar geld. Niemand wil tegen gehouden worden in de - voor de gokker op dat moment enige bedenkbare - ‘oplossing’ om verlies goed te maken. Zo worden helaas onnoembaar veel brokken gemaakt door de gokker, ook bij de directe omgeving.

Begrijpelijk ook dat je als niet-gokker niet kan snappen wat er zo leuk is aan gokken, en zeker niet om er elke dag, elke minuut, met gokken bezig te zijn of om constant te zoeken hoe aan geld te geraken en hoe financiële problemen op te lossen. Als (ex)verslaafde gokker begrijpen we dikwijls zelf niet waarom wij het zo ver hebben laten komen en waarom we destijds niet gewoon gelukkig konden zijn met wat we hadden. Zoals 'normale' mensen dit doen. Als we de klok eens konden terugdraaien.. . De schaamte en het schuldbesef is achteraf vaak ondraaglijk om alles onder ogen te durven zien, zwijg stil om hierover te kunnen vertellen tegen wie belangrijk voor ons is. Natuurlijk had ik veel eerder moeten vertellen dat ik met steeds hogere bedragen ging spelen: de reactie van onbegrip zou niet aangenaam zijn, het had me misschien wel 2 keer kunnen doen nadenken..

Geloof me, niemand ‘kiest’ ervoor om verslaafd te worden: niet aan roken, niet aan alcohol of drugs en ook niet aan gokken… Niemand kiest ervoor om elke minuut aan gokken te ‘moeten’ denken, niemand plant op voorhand om uiteindelijk schulden te maken met gokken. Echt niet. ‘Al spelend’ geraak je wel steeds meer verslaafd. De fout die we ooit maakten was om te denken dat het om een onschuldig spelletje gaat en hierbij niet stil hebben gestaan dat er een enorm verslavingsrisico is als je frequent gokt. Om het ‘spelletje’ opwindend te houden ga je steeds hogere inzetten spelen. Als je dan verliest wil je je geld terug. ‘Naïef’ zal je denken, en ja: achteraf gezien is dat ook zo. Maar als gokker denk je het wel terug te kunnen winnen en het geld dat je ‘leent’ zal je met de winst wel terugbetalen. Als gokker denk je het zo op te lossen. ‘Domme gedachte’ denk je nu wellicht, en ja: achteraf gezien waren dit domme gedachten, steeds opnieuw.. . Of je gokt opnieuw om een slecht gevoel even niet te voelen. ‘Dat is maar even vluchten en erna is dat slecht gevoel nog erger’: ja, ook daar heb je weer gelijk. Achteraf.. beseffen we het allemaal. Bij een actieve gokker is het verstand uitgeschakeld en handelt hij/zij volgens de emotie van winst en verlies. Ik praat dit niet goed, ik probeer te omschrijven hoe ik het ervaar.

Het is waar dat gokken diepe wonden maakt, zowel bij de omgeving als bij de gokker zelf. Hoewel het niet de bedoeling was, als gokker maakte ik ook brokken, en die probeer ik nu elke dag opnieuw zo veel mogelijk te lijmen. Met de tijd lukt dit steeds beter. Het is verdomd geen lachertje, zo’n gokverslaving! Niet voor de gokker én zeker ook niet voor diens omgeving.

Sterkte voor jouzelf en ook voor die persoon uit je directe omgeving!

nlfm

Junior Member
    Beste,

Bedankt voor je reactie. Ik zie steeds meer en meer in dat het echt een ziekte is. Toch kan ik niet begrijpen dat de gokker zichzelf niet boven het verlangen om te gaan gokken kan stellen. Als je telkens ziet dat het enorme verliezen met zich meebrengt, moet je toch op één of ander moment beseffen dat je het toch niet meer kan goedmaken en alleen maar erger maakt. Het speelt constant door mijn gedachten en ik kan het niet loslaten. Zo gekwetst ben ik. Het gaat mij echt niet om het financiële, maar het is gewoon emotioneel enorm zwaar om te dragen. Om het te kunnen begrijpen ben ik zelf eens op de slots gaan spelen. Gewoon om de omgeving te verkennen waar hij steeds vertoefde en welke mensen er zaten enzo. Ik zat eigenlijk meer rond te kijken dan ik op het knopje drukte. Ik was echt geschokt wat ik zag. Heel wat mensen waren eindeloos op het knopje gaan drukken. Ik kon zo zien dat 3/4de van die mensen verslaafd waren en zonder schroom veel geld in het toestel staken. Ik was aan het drukken met 2 cent per keer, maar ik kon me voorstellen dat alle anderen dat zinloos vonden. Ik vond er niets leuk aan, wellicht ook door wat ik meegemaakt heb. Na een uur had ik het voor bekeken gehouden. Het was de eerste keer en ook de laatste keer dat ik daar binnen ging. Ik hoop echt uit de grond van mijn hart dat ik toch 1 iemand kan doen inzien dat hij moet stoppen met gokken.

Senior Member
    Ik snap dat je gekwetst bent, dat je het moeilijk kan begrijpen én dat je vertrouwen ernstige klappen heeft gehad. Verder doet het me plezier dat je het gedrag van die persoon probeert te begrijpen. Zeker niet om gokken goed te keuren. Wel om te zien dat een verslaving inderdaad vaak de persoon verandert, waardoor het gedrag niet meer overeenstemt met dat van de persoon indien deze niet zou gokken. Gokken verandert mensen: we worden dan egoïstisch, we gaan ons afsluiten, we liegen, frustratieagressie ontstaat, de verslaving maakt dat we alles doen om aan geld te geraken.. We willen eigenlijk winnaars zijn terwijl het gokken steeds grotere losers van ons maakt. Er is een groot verschil tussen enerzijds de goede intenties van de persoon en anderzijds het gedrag dat de gokker stelt ten gevolge van de verslaving.

En prijs jezelf gelukkig dat jij iemand bent voor wie zo’n gokautomaat niet aantrekkelijk is. Een betere preventie tegen gokverslaving kan je waarschijnlijk niet hebben. Gelukkig heb je de aantrekkelijkheid van het spel niet ervaren: de uitdagende spanning van winst, verlies en het geld willen terugwinnen. Vervolgens zou je immers, al spelend, ook verslaafd kunnen geraken aan zo’n spel. Want eens de mind-set op gokken en winnen ingesteld is, kom je er moeilijk van af en leer je niet gemakkelijk uit verlieservaringen. Emoties nemen het over van het gezond verstand. En zoals je zelf merkt laten emoties niet ‘zomaar’ los. Een gokverslaving is inderdaad een ernstige ziekte die je niemand toewenst. En gelukkig, niet iedereen zal even kwetsbaar zijn om gokverslaafd te worden.

Je kan je inderdaad vragen stellen bij deze ‘speelhallen’. Jij schat in dat 75% van de daar aanwezige spelers verslaafd is, wellicht gokkend met veel hogere inzetten dan jij deed. Achteraf denk ik ook dat minimum 75% daar verslaafd was hoor, ik zag dit echter zelf niet in toen ik nog gokte. De maatschappelijke tolerantie voor zo’n plaatsen, met dergelijke verslavende spelen met hoge inzetmogelijkheden, is onbegrijpelijk. Door nooit meer terug te gaan, ben jij wellicht de enige winnaar van alle aanwezigen daar.

Je verhaal doet me denken aan een recente Panorama uitzending van BBC (Engelstalig) waar een weduwe van een gokker op zoek gaat naar ‘het verslavende’ van die elektronische kansspelen. In een afscheidsbrief had de man aangegeven hoe een gokverslaving zijn leven tot een ondragelijke hel had gemaakt. Ze ontdekt hoe gevaarlijk deze snelle kansspelautomaten, met ingebouwde generator en hoge inzetmogelijkheden, zijn. Ook ontdekt ze hoe de kansspelindustrie alle problemen tracht te minimaliseren. Ik voeg link toe.

(voor wie aan het stoppen is met gokken: let op, er komen beelden in van een roulettespel-in-werking en dit kan drang naar gokken geven!).
    https://www.youtube.com/watch?v=NKAUc0zQnK4

Junior Member
    Ik begrijp niet helemaal hoe het komt dat alleen bepaalde mensen verslaafd raken. Niet iedereen. Is dit afhankelijk van de games? Of eer van wat voor type mens je bent..?
    Ik persoonlijk ben dol op het wedden op sport. Maar dit is niet hetzelfde als gokken. Het goede is dat je ook geld kunt winnen, maar deze sort spelletjes hebben er meer te maken met hoe enthusiast je bent over sport en het wedden vereist je expertise. Je moet gewoon en passie hebben voor sport en een goede strategie ontwikkelen... Daar heb ik écht iets aan bijvoorbeeld. Plus het is spannend en je leevd niet in een virtuele wereld..

+ Reageren op discussie

Regels voor berichten