+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: Help! mijn partner heeft een gokprobleem maar hij ziet het niet!

Junior Member

Help! mijn partner heeft een gokprobleem maar hij ziet het niet!

Goeiemorgen

Ik ben de wanhoop nabij...daarom dat ik hier op deze forum om raad vraag....

Twee jaar geleden heeft mijn partner een app van Unibet op zijn smartphone gezet om samen met een vriend een paar gokjes te wagen voor de WK voetbal...Ik ging ermee akkoord maar waarschuwde hem meteen dat hij moest opletten om niet te overdrijven en het beperkt te houden met kleine bedragen...

Nu zijn we twee jaar verder, en 850 tot 1500€ per maand later.... Wat begon met inzetten van 10€ zijn nu 200€ per keer geworden...

Al van sinds ik zag dat het begon te escaleren heb ik hem erover aangesproken maar hij lachte het weg en zei dat hij nooit verslaafd zou geraken en er ieder moment mee kon stoppen. Ik probeer hem wakker te schudden door te tonen dat hij in de plaats al een hele mooie nieuwe BMW zou kunnen gekocht hebben of al duizenden euro's op zijn spaarrekening kon gezet hebben, mooie reizen zou kunnen gedaan hebben maar niets helpt...

Het vriendelijk aan boord brengen alsook mij kwaad maken helpt niet...we hebben er ook al ontelbare ruzies over gehad....ik word er moedeloos van...zeker omdat ik nu 5 maanden zwanger ben en ik het beste wil voor ons kindje.
    Ik beknibbel op mijn uitgaven en let op alles wat ik uitgeef, ik koop nooit iets voor mijzelf en geef bijna heel mijn maandloon uit aan boodschappen en rekeningen terwijl hij iedere maand 850€-1500€ uitgeeft aan Unibet...maar hij ziet geen probleem...

Als het zo verder gaat zal ik genoodzaakt zijn om met mijn partner te breken en alles wat wij totnutoe opgebouwd hebben want ik kan deze situatie verder niet meer aan...Hij luistert niet en lacht me uit als ik erover begin...hem met cijfers zwart op wit confronteren lukt ook niet...Hij vindt het totaal niet erg!

Hij heeft zelfs al eens iets moeten verkopen omdat hij geen geld meer op zijn rekening had en ik de rekeningen niet kon betalen...
    Ik heb nu bijna een kindje om voor te zorgen en wil het beste voor haar maar ik vind het onwaarschijnlijk dat onze mooie relatie, huis en kindje allemaal kunnen sneuvelen om die mensen van Unibet hun zakken te vullen! Iedere keer ik een reclame van Unibet op tv zie keert mijn maag om...

AUB!! Heeft er iemand advies hoe ik hem kan doen inzien dat hij een probleem heeft??? Ik weet niet meer ...ik zie hem doodgraag en we hebben bijna een supermooi gezinnetje, wij hebben hard geknokt om alles op te bouwen maar sinds het WK is het uit de hand aan het lopen...

Dank u bij voorbaat!

Senior Member
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MoCo Bekijk bericht
    Goeiemorgen

Ik ben de wanhoop nabij...daarom dat ik hier op deze forum om raad vraag....

Twee jaar geleden heeft mijn partner een app van Unibet op zijn smartphone gezet om samen met een vriend een paar gokjes te wagen voor de WK voetbal...Ik ging ermee akkoord maar waarschuwde hem meteen dat hij moest opletten om niet te overdrijven en het beperkt te houden met kleine bedragen...

Nu zijn we twee jaar verder, en 850 tot 1500€ per maand later.... Wat begon met inzetten van 10€ zijn nu 200€ per keer geworden...

Al van sinds ik zag dat het begon te escaleren heb ik hem erover aangesproken maar hij lachte het weg en zei dat hij nooit verslaafd zou geraken en er ieder moment mee kon stoppen. Ik probeer hem wakker te schudden door te tonen dat hij in de plaats al een hele mooie nieuwe BMW zou kunnen gekocht hebben of al duizenden euro's op zijn spaarrekening kon gezet hebben, mooie reizen zou kunnen gedaan hebben maar niets helpt...

Het vriendelijk aan boord brengen alsook mij kwaad maken helpt niet...we hebben er ook al ontelbare ruzies over gehad....ik word er moedeloos van...zeker omdat ik nu 5 maanden zwanger ben en ik het beste wil voor ons kindje.
    Ik beknibbel op mijn uitgaven en let op alles wat ik uitgeef, ik koop nooit iets voor mijzelf en geef bijna heel mijn maandloon uit aan boodschappen en rekeningen terwijl hij iedere maand 850€-1500€ uitgeeft aan Unibet...maar hij ziet geen probleem...

Als het zo verder gaat zal ik genoodzaakt zijn om met mijn partner te breken en alles wat wij totnutoe opgebouwd hebben want ik kan deze situatie verder niet meer aan...Hij luistert niet en lacht me uit als ik erover begin...hem met cijfers zwart op wit confronteren lukt ook niet...Hij vindt het totaal niet erg!

Hij heeft zelfs al eens iets moeten verkopen omdat hij geen geld meer op zijn rekening had en ik de rekeningen niet kon betalen...
    Ik heb nu bijna een kindje om voor te zorgen en wil het beste voor haar maar ik vind het onwaarschijnlijk dat onze mooie relatie, huis en kindje allemaal kunnen sneuvelen om die mensen van Unibet hun zakken te vullen! Iedere keer ik een reclame van Unibet op tv zie keert mijn maag om...

AUB!! Heeft er iemand advies hoe ik hem kan doen inzien dat hij een probleem heeft??? Ik weet niet meer ...ik zie hem doodgraag en we hebben bijna een supermooi gezinnetje, wij hebben hard geknokt om alles op te bouwen maar sinds het WK is het uit de hand aan het lopen...

Dank u bij voorbaat!
    Beste,

Ik zag je bericht passeren. Ik vind het heel erg voor je! Iemand die heel veel gokt ziet inderdaad zijn/haar probleem niet snel in: 'ik zal het wel terug winnen en dan is het opgelost' denkt men dan. Hoe meer verlies hoe hogere bedragen de gokker gaat inzetten in de hoop alles terug te winnen. Vaak ziet men pas 'de verslaving' wanneer men gestopt is en terug blikt naar vroeger.
    Je gaat goed voor jezelf moeten zorgen! Kan je samen met anderen (je vriendinnen, jouw familie, zijn ouders, vrienden, de huisarts ..) erover praten? Dat ze je kunnen steunen én ook wel dat zij hem kunnen aanspreken op zijn verantwoordelijkheid?
    Kan je afspreken dat je via bankdirecteur een limiet laat zetten op wat hij online uitgeeft per dag/per week.. dit is mogelijk. Misschien wilt hij op een 'helder moment' ook wel een limiet stellen.
    Je kan ook 'als derde' een toegangsverbod aanvragen zodat hij niet meer online kan gokken: hij is hier best mee akkoord, misschien dat vrienden/familie/.. kunnen helpen hem te overtuigen..
    Hé, laat je goed omringen zodat je hier niet alleen voor staat en je mag zeker grenzen trekken naar dat gokken van hem. Hopelijk komt hij snel tot inzicht dat hij, zeker ook als toekomstige vader, het geld echt wel beter kan besteden.

Veel sterkte en goede moed!

Senior Member

Senior Member
    Hoi MoCo,

Ik vind het ook heel erg voor je!

Wat Anneke schrijft klopt: ik heb ook lang gegokt zonder het in te zien dat het een probleem geworden was. Soms dacht ik wel dat ik verkeerd bezig was maar dit aan mezelf en/of anderen toegeven was erg moeilijk, je wilt als gokker juist ‘winnen’ ipv (controle)verlies toe te geven. Ik hoop dat hij snel de moed vindt om zijn kwetsbaarheid in te zien: voor zichzelf én voor jullie!

Als je gokt heb je ook geen besef meer van de waarde van het geld, terwijl de rekeningen natuurlijk nog betaald moeten worden.. Erg dat jij het extra zuinig moet doen omdat hij gokt, dit klopt niet! (besef ik nu ik niet meer gok) Hopelijk ziet hij inderdaad snel in dat het abnormaal is zoveel geld uit te geven aan gokken. Dat zijn bedragen die de meeste mensen nog niet aan een woonst (kunnen) betalen, normaal de grootste uitgavepost binnen een gezin. En hopelijk stopt hij snel met zo'n grote bedragen op te gokken (met of zonder hulp).
    Zo’n bedragen zouden niet naar gokken mogen gaan. Ik heb het zelf gedaan, iemand die (gok)ziek is denkt niet meer helder na.

Heel erg dat jij als partner ook slachtoffer bent van dat gokken!

Sterkte!

Junior Member
    Dank jullie voor de reacties! Ik zal jullie advies van harte volgen! Hopelijk haalt het wat uit...
    Heb zelf nog eens proberen door te dringen maar zonder resultaat...'ik doe met mijn geld wat ik wil'.
    Ondertussen zijn we 8 dagen ver in december en alweer 650€ overgezet..
    Nog eens bedankt!
    Lieve groetjes
    MoCo

Senior Member
    Ik vind dit een betreurenswaardige reactie van je partner. Of hij een probleem heeft met gokken of niet: samen met vertrouwen, communicatie en seks is geld één van de belangrijkste thema’s binnen een relatie. Zeggen ‘ik doe met mijn geld wat ik wil’ klopt helemaal niet indien je kiest voor een relatie! En er is een baby op komst bij jullie, dat gaat natuurlijk ook extra kosten, ik snap goed dat je je zorgen maakt.

Het is als koppel sowieso belangrijk en normaal om goede afspraken te maken omtrent geldzaken. Dat het een delicaat thema is blijkt uit dat ongeveer 70% van alle koppels wel eens ruzie maakt omwille van geldzaken. Daar waar een partner gokt zal dit ongetwijfeld vaker gebeuren. Gokgedrag bij één (of beide) partner(s) is juist een reden om zeker goede afspraken te maken, dit kan helpen om (oa financieel) niet in de problemen te komen. Wie dit niet inziet zit wellicht met de valse hoop alles nog terug te kunnen winnen en zal zich zo nog dieper in de problemen werken, vrees ik.

Er zijn wat algemene regels voor koppels wat verdelen van kosten betreft. Niet alle kosten hoeven verdeeld te worden, het hangt ervan af of het een persoonlijke of gezamenlijk uitgave is. De huur, boodschappen en meubilair/apparatuur zijn gezamenlijke kosten: over de verdeling hiervan maakt een koppel afspraken. Het is best dat beide partners nog genoeg overhouden voor de persoonlijke uitgaven. Bespreek daarom eerst wat u onder gezamenlijke uitgaven verstaat.

Er zijn drie soorten gezamenlijke uitgaven:
    1) vaste kosten (bijvoorbeeld de huur, water en elektriciteit, verzekeringen, gas/mazout, ..)
    2) huishoudelijke uitgaven (bijvoorbeeld boodschappen)
    3) reserveringsuitgaven (opzij zetten van geld voor meubels, apparatuur of de vakantie)

Het is ook handig om een gezamenlijke rekening te openen voor gezamenlijke uitgaven en reserveringsuitgaven. Hierop stort u beiden het afgesproken bedrag. De kosten verdelen kan op de volgende manieren: 1) Naar verhouding van inkomen (vb x % van inkomen, 2/5 en 3/5, ..); 2) De partner met het hoogste inkomen betaalt dat bedrag van de gezamenlijke uitgaven zodat beiden hetzelfde bedrag overhouden voor persoonlijke bestedingen; 3) Ieder betaalt de helft (enkel aanbevolen als de partner met het laagste inkomen dan voldoende overhoudt voor zijn of haar persoonlijke uitgaven) of 4) Een vaste bijdrage door ieder. Indien de gokker zichzelf niet vertrouwt of niet te vertrouwen is, beheert de andere partner best deze rekening.

Wat over is na alle gezamenlijke uitgaven kan gebruikt worden voor persoonlijke uitgaven. Persoonlijke uitgaven betaalt iedere partner meestal zelf. Dit kan gaan om kledij, tijdschriften en/of culturele activiteiten, hobbybenodigdheden, iets gaan drinken met vrienden, een gokje wagen, .. .

Ik zocht het eens op hoe de gemiddelde besteding van geld verdeeld is bij huishoudens, misschien komt het van pas om over uitgaven te praten.
    33 % huis/woonst (29% huur/lening/water/elektriciteit/gas/mazout en de rest kosten zoals meubelen, huishoudtoestellen, poetsproducten, ..)
    15 % transport (auto, verzekering auto, openbaar vervoer, ..) en communicatie (GSM, …)
    15 % voeding
    11 % persoonlijke verzorging en diensten
    8 % cultuur en vrije tijd (boeken, kranten en tijdschriften, reizen, ..)
    6 % horeca (restaurant, ..)
    5 % kleding en schoeisel
    5 % gezondheid (verzorging, hospitalisatieverzekering, ..)
    2 % genot (oa alcohol, tabak, gokken, ..)
    Dan is er nog een eventuele kostprijs van huisdieren (eten, verzorging, ..)

Als iemand kiest om te gokken en dit meer dan die 2% ‘genot’ bedraagt zal dit ten kosten gaan van andere uitgaven. Om niet in de problemen te komen wordt er best nooit meer dan 5% van het inkomen ingezet.

Om een gesprek aan te gaan en/of een budgetplanning te maken: zie ook http://www.wikifin.be/nl/levensmomen...dagelijks-geld

Indien je partner op dit moment zijn gedrag niet wilt/kan veranderen zal je best jezelf veilig stellen: jouw bezittingen via een notaris registreren en/of een regeling treffen zodat jij niet mee failliet gaat indien hij blijft gokken. Zie ook : http://www.eerstehulpbijschulden.be/...en-en-schulden .

Hopelijk zijn zo’n beveiligingsstappen niet nodig, komt hij snel tot inzicht en kunnen jullie goede afspraken maken. Mogelijks kan jullie omgeving jullie helpen om tot zo'n afspraken te komen. Zo niet: trek grenzen en beveilig jezelf.

Succes!

+ Reageren op discussie

Regels voor berichten